Svar: Flaske til nat/opstart arbejde
25. juli 2023
Alder:
5 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Hvor er det dejligt at høre, at det går bedre med putningerne. Det lyder som om, at I har fået indført nogle gode rutiner, og at jeres dreng begynder at finde ro ved genkendeligheden, det er super godt! Hold endelig fast i det :)
Det lyder som en god idé, at I nu forsøger at vænne jeres dreng til flaske, hvis du skal have 24 timers vagter, når han er omkring 8 måneder gammel. Selvom han til den tid kan drikke af en kop, og på den måde naturligt få en del af sit mælke- og væskebehov dækket, så giver det naturligt ikke samme ro og vil ikke hjælpe ham til at sove, som bryst eller flaske vil gøre det - og det vil ofte være lettere for far at putte, hvis jeres dreng vil tage imod en flaske..:)
Det er med flasken på samme måde som med andre putteritualer - jo mere han tilbydes den, som en fast del af sin putning, jo mere vil den blive genkendelig og dermed tryg for ham. Det er derfor en god idé, hvis I kan forsøge med flasken én gang dagligt og på den måde forsøge at få kørt lidt rutiner ind.
Han bliver mere og mere bevidst, og det gør det sværere at vænne ham til flasken, jo ældre han bliver. Derfor er det godt at forsøge netop nu. Man kan godt forsøge det, som I gør, nemlig at mor tager væk og far prøver med flasken - i håb om, at han så vil acceptere den. Det kan dog nogle gange være noget frustrerende for alle parter, hvis det ikke lykkes.
En anden mulighed er, at du starter med at starter med at lægge ham til brystet, lader ham die hos dig, og så forsøger at udskifte brystet med flasken. Altså udnytter, at han er i sutte-mode, og derfor så måske vil tage imod flasken og sutte videre...
Atter andre gange kan det faktisk være en god idé at forsøge, når han mere eller mindre sover - f.eks. sen aften. Og det tænker jeg faktisk kunne være et forsøg værd hos jer. Når han er halvt sovende, så registrerer han ikke på samme måde, at det er en flaske og ikke brystet, som kommes i munden. Det kan derfor være med til at gøre, at han begynder at acceptere flasken og senere hen så også vil tage imod den om dagen.
At indføre en drømmeflaske sen aften, kan derfor være en mulig løsning. Det vil også give dig mulighed for at gå tidligere i seng og få nogle gode sammenhængende timer netop om natten, og far kan give drømmeflasken og have denne hyggestund med jeres dreng - og så kan du amme, når han om natten eller tidlig morgen naturligt har behov for brystet igen. Du kan evt. malke ud om aftenen, før du går i seng, og så kan jeres dreng få denne mælk, den vil i sammensætning passe til, at han netop skal sove:)
I skal også overveje, hvilken flaskesut I bruger. Hvis han bruger en narresut, så kan det være en god idé at vælge en flaskesut, som minder om denne, så han ikke skal forholde sig til for mange forskellige sutteteknikker.
Når man gerne vil kombinere amning og flaskegivning, så kan det generelt anbefales at bruge en Medela Calma flaske. Den er lavet sådan, at den minder meget om at die ved brystet, så mælken flyder kun, når han skaber et vakuum ved at sutte. Det betyder, at han på en Calma flaske vil skulle suge, sutte, holde pause, synke - og arbejde med samme teknik, tunge- og kæbebevægelser, som når han dier.
Når det så er sagt, så er det ikke nødvendigvis nogen god idé, hvis han skal lære at acceptere flasken, fordi det gør, at han på flasken skal arbejde mere for føden - og hvis mælken ikke flyder let til ham, så har det måske ikke så stor interesse. Hvis det er vigtigt, at han tager imod flasken, så kan det derfor være godt med en flaskesut, hvor mælken flyder lettere til ham. Det vil så naturligt gøre, at han kan risikere at foretrække flasken, og det skal I så naturligt være parate til.
I givet fald vil det ofte være en god idé at bruge en flaskesut i naturgummi, og gerne en rund eller anatomisk formet flaskesut. Hvis I vælger at bruge en sillikonesut, så kan det være godt, hvis denne er ekstra elastisk. Og igen - bruger han narresut, så måske forsøge med en flaskesut, der ligner denne.
Det er også rigtig godt, at I forsøger med udmalket modermælk, da han så kender smagen, og det således ikke er mælken, som han protesterer imod. Det lyder som om, at det er sutteteknikken og fornemmelsen af at sutte på gummi eller silikone i stedet for brystet, som er svært for ham lige nu...
Hvis det ikke lykkes at vænne ham til flaske nu, så sker der naturligvis intet ved, at far forsøger igen i 8 måneders alderen. Selvom jeres dreng er meget bevidst i den alder, så vil han også være nået til "separationsfasen", og kan derfor både vise ekstra behov for brystet, men kan også nogle gange begynde f.eks. at bide i brystet, lege mere med brystet, og hans forhold til brystet kan ændre sig - så nogle gange kan det faktisk godt lykkes med flaske i den alder.
Hvis det til den tid viser sig, at det ikke lykkes, så må du amme ham, når du er hjemme til det - og ellers må han få sin mælk - modermælk eller modermælkserstatning - af en kop.
Børn vil normalt få deres mælkebehov dækket rigtig fint, hvis de i 8-9 måneders alderen tilbydes 3 amninger eller flasker i døgnet. Jeg anbefaler normalt, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften, fordi de så sikrer mælkebehovet, samtidig med at de ikke tager pladsen op for rigtig mad.
Du må til den tid forsøge at passe lidt ekstra amninger ind, så han f.eks. ammes tidlig morgen, før du tager på arbejde, og så ammes næste morgen tidlig, når du er hjemme igen - hvis du f.eks. arbejder fra morgen til morgen. Ligger dine vagter aften til aften, så kan du amme ham f.eks. morgen og frokost/eftermiddag, inden du tager af sted, og så må far give mælk af kop til du er hjemme og kan amme igen.
I 8-9 måneders alderen skal hans mad stadig energiberiges ekstra, og han har også brug for jernholdig kost. Det gælder også, hvis I vælger at supplere med f.eks. grødpandekager, grøntsagsmuffins lignende. Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke, at børn udelukkende ernæres med mad i hænderne - men at man evt. kan bruge BLW i kombination med skemad og moset mad.
Rigtig mange børn vil i 8-9 måneders alderen ofte have brug for f.eks. en godnatgrød som en del af deres putteritual, og det vil således også være en måde at få ekstra mælk i ham på - og mætte ham af, hvis mor ikke er hjemme til at amme. At få en godnatgrød kan således til den tid være et godt putteritual for både jeres dreng og far, som kan begynde at erstatte amningen og som samtidig kan sikre ham lidt ekstra mælk i maven før sengetid. Han kan naturligt også få modermælk eller erstatning af kop sammen med sin grød.
Jeg tænker derfor, at I et eller andet sted også er nødt til at se, hvad tiden bringer, og hvad der viser sig nødvendigt hos jer :)
Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej - rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske